Strona Główna 24 Listopad 2017

Nowa Ruda Info

Wycieczka Kraków-Oświęcim wrzesień 2012
Wydarzenia

Trudne i piękne tropy historycznego poszukiwania prawdy o Oświęcimiu i Krakowie”- nasz wrześniowy projekt!

Jak bardzo trudne, ale i piękne mogą być tropy poszukiwania historycznej prawdy o Oświęcimiu i Krakowie, przekonała się grupka uczniów naszego gimnazjum 29.09.2012r. Wyjechaliśmy o niezwykle wczesnej porze, wręcz nocnej...A po czterogodzinnej podróży, przeszliśmy przez bramę ze znamiennym napisem: „Arbait macht frei!”. Pod kierunkiem pani przewodniczki, odbyliśmy podróż w tragiczną przeszłość więźniów w dawnym obozie koncentracyjnym- dziś Państwowym Muzeum w Oświęcimiu. Naszą świadomość poraziły fakty nieludzkiego traktowania drugiego człowieka, którego jedynym przeznaczeniem według oprawców, miała być katorżnicza praca, a potem śmierć...Codzienna męka zdegradowanych i odartych z ludzkiej godności więźniów, została zobrazowana eksponatami -dowodami w postaci zgromadzonych walizek, butów, ubrań, okularów czy ludzkich włosów...Byliśmy wstrząśnięci i porażeni martyrologią ofiar – brakowało nam słów, dlatego w milczeniu oddaliśmy hołd pomordowanym przy ścianie śmierci, znajdującej się obok więziennego bloku, gdzie śmierć poniósł Ks. Maksymilian Kolbe. Po tak dotkliwej lekcji historii II wojny światowej, wyruszyliśmy do położonego 70 km od Oświęcimia – Krakowa. To miejsce z kolei nasycone majestatyczną przeszłością królów, emanowało piękną architekturą. Następna lekcja historii była dla nas łatwiejsza w odbiorze. Wraz z przewodnikiem weszliśmy w „świat” Katedry Wawelskiej, aby mogła pochłonąć nas tajemnica średniowiecznych władców. Następnie podążyliśmy do krypt katedralnych. Zwiedzanie rozpoczęło się od Krypty św. Leonarda, a skończyło w przedsionku Krypty pod Wieżą Srebrnych Dzwonów przy sarkofagu Lecha Kaczyńskiego i jego żony Marii Kaczyńskiej. Idąc wciąż za przewodnikiem, wznieśliśmy się ku Dzwonowi Zygmunta, skąd mieliśmy okazję podziwiać panoramę miasta. Do obejrzenia pozostał krakowski Rynek. Ogrom tego miejsca tętniącego życiem oraz ciekawa historia zabytków, dopełniła nasz obraz dawnej stolicy Polski. Wycieczka nie należała do łatwych z powodu nasycenia informacyjnego, którego ciężar gatunkowy odczuwaliśmy...Jednak warto było przeżyć taką lekcję historii, gdyż bez jej znajomości trudno zakorzenić się w przyszłości...

uczestnicy wyjazdu: grupka uczniów Gim. nr 1 im. Zjedn. Europy w N. Rudzie

KIKNIJ TUTAJ, ABY OBEJRZEĆ ZDJĘCIA!